Konmari metoden: hvordan man effektivt rydder op i sit hjem (og i sit liv) én gang for alle

Livet bliver meget lettere, når man erkender, at det nok skal gå alligevel, selvom man mangler et og andet.
— Marie Kondo

Dette indlæg indeholder affiliate links. Du kan læse om min affiliatepolitik her.

Hvordan man rydder op - en gang for alle

Jeg er godt nok træt i dag. Sidder her og stirrer ind i min Mac, uden egentlig at kunne finde på noget væsentligt at skrive. Har brugt en uge på at rydde op i mit hjem. Rydde op helt ned til den mindste detalje. Det var noget af en proces. En proces, der både influerede på min psyke og min fysik. Er træt i den gamle lænd, har spændinger i hovedet, og mine arme er ømme som efter en maraton-vægttrænings-session. Alligevel føler jeg mig glad og sært lettet.

Alle gamle gemte ting og minder fra både gode og dårlige tider har været fremme i lyset, og er nu sendt enten på genbrugsstationen med tak for lån, eller har fået en fin ny plads. Femten store affaldssække med tekstiler, bøger, papirer, ledninger, elektriske dimser, billeder og ting og sager, er mit hjem blevet lettet for. 

En ny fryd over mit hjem og mine ting overvælder mig. Jeg har også noteret mig, at jeg behandler mine ting anderledes. Jeg smider ikke med mit tøj. Jeg folder det pænt, når jeg har brugt det – også det, jeg lægger til vask. Jeg sidder her i mit hjem kun omgivet af ting, jeg kan lide. Det gør et og andet ved mig.

Mit hjem har været igennem Konmari-metoden

Jeg blev af en eller anden uvist grund tiltrukket af det her projekt, måske fordi jeg erkendte, at jeg har det med at gentage nogle mønstre, som irriterer mig. Jeg har det med at købe det, der er ”godt nok” og sjældent unde mig selv det bedste. Jeg har fået en grundlæggende fattigmandstro på knaphed og mangel ind med modermælken, så når jeg står mellem at skulle vælge det jeg bedst kan lide som koster meget, og det der er næsten lige så godt og koster mindre – så napper jeg det næstbedste, som i virkeligheden altid efterlader mig misfornøjet. Så det afspejlede mit hjem og mine ejendele naturligvis også - den der middelmådighed og ”man ved aldrig-mentalitet”, som jeg i virkeligheden afskyr.

Og så var der en anden ting, der måske tiltrak mig. Jeg hader at rydde op, men elsker orden. Jeg synes, det er så spild af tid at rydde op, det keder mig virkelig, og orden er altid sådan en kortvarig glæde, synes jeg, indtil man skal til den igen. Så hvis man kunne indrette sig på en måde, så man kunne slippe for det fremadrettet, uden at skulle betale en personlig assistent for det – så ville jeg være på.

Og det synes jeg, at Konmarimetoden kan. Den orden, jeg har tilvejebragt nu, er let at holde, og giver en ro.

Jeg kan virkelig anbefale Konmarimetoden, hvis man længes efter holdbar orden og et glad hjem.

Konmari-metodens 3 principper

Konmarimetoden er opfundet af en japansk kvinde, der hedder Marie Kondo, som har haft oprydning som lidenskab hele sit liv (bless her). Hun har skrevet bestselleren The Life-changing Magic of Tidying. På dansk: Magisk oprydning.

Hendes ide går ud på, at man kun skal rydde op én gang, og når man har gjort det, kan man nøjes med at vedligeholde herefter.

Vejen hertil går gennem tre grundprincipper.

1. Ryd op per kategori og ikke per rum. Rydder man op per rum, bliver man aldrig færdig, og man kommer ikke ned til kernen af ens rode-problem. Og når man rydder op, og smider ud per kategori, går det forbavsende let og hurtigt.

2. Sortér ejendele efter, om de leverer en gnist af glæde. Gør de ikke, skal de fjernes fra hjemmet. Følger man det princip, vil man efter endt oprydning til gengæld kun være omgivet af ting, man virkelig godt kan lide – og det er livsforandrende vil jeg vove at påstå.

3. Arranger ejendele praktisk og overskueligt. Alt - siger og skriver ALT - skal have en plads, og man skal arrangere sine ting på en praktisk og overskuelig måde, så intet kan forputte sig, hvilket, kan jeg godt love, blandt andet indebærer en nytænkning af sin måde at folde tekstiler på. 

 
 

Sådan gør man

Når man én gang for alle vil have sit hjem i orden er fremgangsmåden, at man inddeler projektet efter nedenstående kategorier og i nævnte rækkefølge:

  1. Tøj

  2. Bøger

  3. Papirer

  4. Diverse småting

  5. Ting med affektionsværdig

Marie Kondo ved nemlig godt, at de fleste har svært ved at skille sig af med ting, så derfor understreger hun, at det er vigtigt, at man starter med sit tøj, for der er ikke så mange følelser knyttet til tøj. Så man bruger tøjsorteringen til at komme i form på, styrke sin beslutningsdygtighed og til at komme i den rette nøgterne stemning.

Herefter er man parat til at kaste sig over bøger og magasiner.

Og når man har været igennem de to første kategorier er man klar til at lette sig selv for gamle manualer, kursusmaterialer, boner, bankpapirer, noter, opskrifter, køleskabsnoter osv.

Herfra går det til diversekategorien, som består af alle de småting og dimser, man har liggende, som fx cd’er, ledninger, kabler, nøgler, køkkenting, badeværelsesting, smykker, makeup, etc.

Når man har været igennem de fire første kategorier er man klar til at se på sine ting med affektionsværdi med klare øjne. I denne kategori hører blandt andet fotos og personlige breve.

Min tur gennem de fem kategorier fik mig progressivt over i en mere og mere realistisk indstilling til mine ting, og jeg mærkede en dyb glæde ved at stå tilbage med kvalitet fremfor kvantitet.

Da jeg var færdig med tøjkategorien var fx min beholdning af T-shirts faldet fra ca. 30 stykker til tre. Men det er tre fede T-shirts, jeg ligger inde med nu, og jeg kan ikke længere falde for fristelsen for at iføre mig en kun ok T-shirt, for de ligger alle sammen ovre hos Røde Kors nu. Jeg kan købe mig nogle nye, hvis jeg trænger, men jeg ved også, at jeg fremover kun vil vælge noget, der giver mig en gnist af glæde, for jeg ønsker ikke at ødelægge den stemning, der er i mit hjem nu med mindre end det.

Hvordan jeg fik glæden ind i mit klædeskab

Jeg har egentligt altid opfattet mig selv som ordentlig på den fascistoide måde, og har ustandselig beklaget mig højlydt til min søn over hans roderi…

Mit skab - før

Mit skab - før

Søns skab - før

Søns skab - før

”Hvis man har et problem med andre, er det højst sandsynligt fordi, at man har samme problem selv, men bare ikke har erkendt det.” siger min gamle guru Deepak Chopra. Og han påstår også at: ”Omverdenen er et spejl af ens indre.”

Skal da love for, at denne proces fik sat et velpudset spejl op foran mig.

Hvis der fandtes AA-lignende møder for sådan nogle som mig, ville jeg i rundkredsen have kunnet introducere mig således:

”Hej jeg hedder Hanne. Jeg er et rodehoved.” Gruppesvar: ”Heeeej Hanne!”

Men det fik Marie Kondo løst for mig gennem tre trin. Jeg startede som foreslået med mine tekstiler.

1. Begynd med at Visualisere resultatet

Inden jeg gik i gang med projektet satte jeg mig et øjeblik og visualiserede, hvordan jeg gerne ville have at resultatet skulle blive.

Den øvelse fik mig til at tænke på mine grundlæggende værdier, og hvordan de faktisk ofte disharmonerer med de ting, jeg anskaffer mig. Jeg kan lide kvalitet, enkelhed og godt design. Jeg har en dyr smag, men det kunne man meget dårligt få øje på i min garderobe. Jeg besluttede mig derfor for at være 100 procent konsekvent med hensyn til min smag, og have det for øje gennem hele processen. Og med dét tankesæt gik jeg i gang.

2. Find alt tøj, sko og tasker fra hele boligen frem

Alt skal frem i lyset også det, der ligger i kældre og på lofter. Konmarimetoden arbejder ikke med vinter/sommergarderobe, for det er besværligt og ikke relevant længere, hvor vores hjem er velventilerede og -tempererede hele året. Derudover virker tøj, der har været gemt væk i lang tid trist og trykket. Og lur mig om ikke, der er rigeligt plads til det hele i den daglige garderobe, når først man har frasorteret og omorganiseret.

I tøjkategorien hører også sko, bælter og tasker.

Jeg startede med at tømme mine klædeskabe fuldstændig, og lagde alt på gulvet. Der viste sig også at være en del i de skabe, der ikke havde noget med tøj at gøre, det stillede jeg til side til senere sorteringskategorier.

Herefter gennemgik jeg resten af lejligheden for gemt og glemt i tøjkategorien. 

Jeg lagde alt på gulvet i bunker, og sorterede det i:

Klar til sortering

Klar til sortering

  • Overdele

  • Underdele

  • Tøj, der bør hænge på bøjle (jakker, frakker, jakkesæt, kjoler)

  • Strømper

  • Undertøj

  • Tasker (alle slags)

  • Accessories (tørklæder, bælter, huer, træningsting etc.)

  • Tøj til specielle situationer (svømmetøj, skitøj, træningstøj, ridetøj, badekåbe, etc.)

  • Sko

  • Jeg puttede også håndklæder, sengetøj og bøjler ind i denne kategori.

Så tog jeg hvert stykke tekstil i hånden ét for ét, kiggede på det - nyt som gammelt - samme nøgterne blik, og mærkede om det gav mig en gnist af glæde. Det kan lyde langsommeligt, men når man gennem visualiseringsøvelsen allerede har fundet ud af, hvordan man vil have det, og hvad der er vigtigt for en, så går det meget hurtigt med at identificere, hvad der er skidt og hvad der er godt. Og man kommer ret hurtigt op i fart også. Hele tøjprocessen tog kun én dag for mig. All Inclusive.

Når jeg engang i mellem tvivlede på hvorvidt et stykke tøj skulle ud eller ej, spurgte jeg mig selv om det var fordi jeg hang fast i noget fra fortiden, eller om jeg var bekymret for fremtiden, og så var det ikke svært at beslutte mere. Fortiden og minderne vil stadig være der, selvom man smider den skamforvaskede koncert T-shirt fra1989 ud - som man ikke har brugt siden.

Når ting ikke længere giver en gnist af glæde, bør man skille sig af med dem, siger Marie Kondo.

I stedet for at lade sig styre af en tilknytning til fortiden eller et ønske om en stabil fremtid kan man i stedet spørge sig selv, hvordan man gerne vil leve sit liv.

Således røg alt det, der ikke gav en gnist af glæde i affaldssækken sammen med et lille ”tak for alt”. Resten blev organiseret og lagt sammen på ny.

Med sorteringen opstod desuden en trang til at gøre det hele ordentligt, så jeg vaskede også skabene og meget af tøjet inden jeg lagde det på plads.

3. Organisering – tænk vandret i stedet for lodret

Konmarimetoden anbefaler, at man hænger så få ting som muligt på bøjler, for tøj optager mere plads, når det hænger end når det ligger. Så hvis man typisk har haft sine bukser og trøjer hængende på bøjle, så kan man give det nyt liv i en skuffe eller på en hylde i stedet. Princippet er følgende: Hæng jakker, frakker, jakkesæt, nederdele og kjoler på bøjle samt det, der flagrer let i vinden.

Skuffer er i øvrigt den allerbedste måde at få overblik og holde orden i sin garderobe på. Har man ikke så mange skuffer, kan man bruge bokse i stedet – bare uden låg på, for låg har det med at tiltrække ting oven på sig.

Og det med at arrangere ting ovenpå hinanden som når man fx fint lægger sine trøjer i snorlige stakke ovenpå hinanden, og foldet på tøjbutiksmåden, gør at den trøje, der ligger nederst sjældent bliver brugt, og hvis man gerne vil bruge den, eller den der ligger i midten, så ryger bunken let ud af den fine orden.

Derfor gælder det om at arrangere sit tøj (og andre ting) så vidt muligt vandret.

Når man indretter sig efter de vandrette principper, vil man opleve, at man ved et enkelt blik næsten vil kunne se alle sine ting i et skab på én gang.

Sengetøj

Sengetøj

Bukser

Bukser

Håndklæder

Håndklæder

På den måde får man overblik, det er nemt at få fat i det man vil bruge uden at forstyrre ordenen, og det er desuden let at lægge på plads uden at forrykke noget.

Vandret tøjorden kræver, at man lægger sammen på en måde, så tøjet kan stå op af sig selv, hvilket kræver et par foldninger mere end normalt. Bonuseffekt: Denne måde at lægge sammen og arrangere på giver faktisk tøjet færre krøller og pressefolder, og får det til at fremstå næsten nystrøget i skuffen, det fænomen fremgår tydeligst af min video om, hvordan man lægger sengetøj sammen.

 
 

Sådan lægger man sammen

1. Tænk først over hvor tøjstykket skal ligge. Hvis det er i en skuffe, så skal slut-højden på tøjet være lidt højere end skuffehøjden.

2. Fold tøjet til en rektangel.

3. Fold herefter rektanglets korte ender mod hinanden indtil, der er et passende ”blødt punkt” mellem de to sider. Hvis den ene ende af et stykke stof er tykkere end den anden, kan det hjælpe at folde den lette ende én gang mere end den tykke. Ethvert stykke tøj har sit eget punkt, hvor det føles helt rigtigt. Det gælder om at finde dét.

4. Læg enderne over hinanden, så tøjet stående danner en trekant.

5. Mål: Hvis tøjet kan stå selv er det foldet korrekt.

Jeans

Jeans

Dynebetræk

Dynebetræk

Strømper

Strømper har et hårdt liv til daglig. De er klemt inde mellem hele vores kropsvægt og vores sko, og skal holde til meget friktion og bevægelse, så når de ligger i vores klædeskab har de ferie mener Marie Kondo, og skal således behandles godt, og det kan man gøre ved blandt andet ikke at strække i elastikken eller lægge en sok inde i en anden. Konmarimetoden anbefaler denne måde:

1. Læg strømperne oven på hinanden – fod mod fod.

2. Fold 2-4 gange, afhængig af længde, fodenderne mod elastikken og stil strømperne op.

Når man folder strømper på denne måde, optager de meget mindre plads, og giver et bedre overblik.



Arranger i glad retning

📈

📈

Prøv at tegne en streg, der går fra venstre mod højre i opadgående retning. 📈Og tegn så en streg, der går nedad 📉. Hvilken af de to tegninger virker mest behagelig? 

For de fleste har opadgående kurver en positiv effekt, og får ting til at syne lettere.

Dette princip kan man overføre til sin boligindretning også, og på den måde få ting til at fremstå gladere.

Det gøres ved, at man fx placerer de tunge tekstiler i venstre side og de lette til højre. Tunge tekstiler inkluderer de lange ting.

Jo længere mod højre man kommer i skabet jo lettere og jo kortere ting.

Jeg foretrækker yderligere at underkategorisere fra mørkt til lyst.

Og 4 nyttige fif mere

1. Tasker

Den bedste måde at opbevare tasker på er i en anden taske.

Tasker, der ikke er i brug er tomme, og er derfor oplagte som opbevarings-remedier. Tommelfingerreglen er, at man højst bør gemme to i én. Og tricket er at parre samme slags tasker, fx håndtasker lavet af samme materiale.

For ikke at ”glemme” tasker lader man en strop eller en lynlåsskyder stikke frem.

2. Sko

Parkér sko med snuderne udad for harmonisk indtryk og overblik.

3. Dekorer skabe indvendig med de hemmelige fornøjelser.

De fleste har ting, som man holder af, men som man ikke nødvendigvis synes kommer andre ved. Ting som plakater af gamle popidoler, nogle hobby- eller selvhjælpsbøger eller andet, man gemmer væk fra offentligheden. Men det er en skam, synes Marie Kondo. Det man kan lide, bør ikke gemmes væk. I stedet kan man omdanne et skab til sit private område, der samtidig giver glæde og begejstring. Man kan bruge disse ting som dekoration bagved tøjet eller på indersiden af skabsdøren.

Man kan dekorere med hvad som helst - plakater, pyntegenstande eller lignende. Privat eller ej, ens opbevaringsarealer er ens egne små paradiser, så man kan bare personliggøre, alt det man har lyst til.

4. Fjern emballage og prisskilte

Ting der er købt, men ikke er taget i brug, og derfor stadig er i emballage, kan virkelig få skabe og skuffer til at syne rodet, gøre det besværligt at holde orden og fylde mere op. Desuden er det ofte et symptom på, at man har meget mere end der er brug for.

Jeg har selv virkelig taget det her princip i brug på mange planer. Jeg havde en del ubrugte nylonstrømper, der lå i emballagen i klædeskabet, de er alle ”befriet” nu, og jeg har gjort det samme med rengøringsartikler og sågar opvasketabs. Ingen grimme æsker og poser her mere, og det ser lækkert og roligt ud nu - selv under køkkenvasken.

fortsættelse følger...

Dette projekt er en blog i to dele. Anden del handler om de fire andre oprydningskategorier:

  1. Sådan fik mine bøger et nyt og bedre liv

  2. Papirer - alt skal ud

  3. Småting, køkkenting og badeværelsesting

  4. Ting med affektionsværdi

Læs 2. del af Konmari-metoden

Der hvor vi bor nu, bør være for den person vi er i dag, og ikke for den vi var engang
— Marie Kondo
Du kan læse om min vej gennem de fire andre kategorier her.

Du kan læse om min vej gennem de fire andre kategorier her.


Før og efter billeder


#konmari #konmarimetoden #konmari-metoden

Forrige
Forrige

Konmari metoden: hvordan man rydder op i sit hjem (og i sit liv). Del 2

Næste
Næste

Opskrift på hjemmelavet, naturlig sololie